Πώς έκλεισε η ΒΙΑΜΑΞ που έκανε εξαγωγές λεωφορείων

   
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της Ελλάδας.   

Ποια είναι όμως η πραγματική για την αναστολή των παραγωγικών δραστηριοτήτων της, συμπαρασύροντας εκατοντάδες μικρότερους αμαξοποιούς, βιοτεχνίες που εργάζονταν ως προμηθευτές στην παραγωγική εφοδιαστική αλυσίδα λεωφορείων και λοιπών οχημάτων;

Η αρχή του κακού ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’70 όταν η πατρίδα απαλλάχθηκε από ένα καθεστώς αλλά υποτάχθηκε στην πελατειακή φρενίτιδα που οδήγησε στα γνωστά δεδομένα μετά τις 18 Οκτωβρίου 1981, όταν το ΠΑΣΟΚ ανέλαβε την εξουσία. ...


Η ΒΙΑΜΑΞ κατάφερε να αναδειχθεί εκείνη την εποχή σε βασίλισσα βιομηχανία της ελληνικής αμαξοποιΐας, από το 1958 εξαιτίας της ευελιξίας, της παραγωγικής αρτιότητας, συνέπειας και ποιότητας που είχαν τα οχήματα με την υπογραφή της, αλλά και της φιλο-εργατικής αντιλήψεως που διέκρινε ανέκαθεν την οικογένεια Φωστηρόπουλου.

Η ΒΙΑΜΑΞ όντως διέκοψε κάθε παραγωγική δραστηριότητα το 1984 αφού την είχαν αρχίσει να τη διαλύουν από το 1976 τα σωματεία, είχε γίνει η προμήθεια των ουγγρικής κατασκευής ρυπογόνων Ikarus και η τότε σοσιαλιστική κυβέρνηση δεν δεχόταν ούτε να συζητήσει με τον «καπιταλιστή» Φωστηρόπουλο ενώ είχε απορρίψει ως «ακατάλληλα» τα F580 Sπου προτείνονταν για την ΕΑΣ.

Η εποχή των «πρασινοφρουρών»

Αντιθέτως μάλιστα, κάποιοι «πρασινοφρουροί» εισηγούνταν με πάθος στον τότε αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Γιάννη Ποττάκη, τον αποκλεισμό του «δεξιομάγαζου» από κάθε προμήθεια του Δημοσίου.

Η μαρτυρία παλιού στελέχους της ΒΙΑΜΑΞ που αποκαλύπτει τον πόλεμο νεύρων που άσκησαν συνδικαλιστές της εταιρείας απέναντι στον αμαξοποιό Ιωάννη Μανταδάκη όταν εκείνος δεν δέχθηκε να συνυπογράψει το μανιφέστο συνδιοίκησης της επιχειρήσεις που προωθούσε συγκεκριμένη ομάδα εργαζομένων, είναι χαρακτηριστική.

Η είδηση για την επικείμενη διακοπή κάθε παραγωγικής δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία για την τουρκική Otomarsan που έφτιαχνε στην Τουρκία τα Ο302 με προσωπικό που ερχόταν στη ΒΙΑΜΑΞ να εκπαιδευτεί.

Τόσο ο στενός συνεργάτης του Φωστηρόπουλου και γενικός διευθυντής της ΒΙΑΜΑΞ, ο κ. Στέργιος Σακελλαρόπουλος, όσο και ο πρόεδρος του σημερινού εργοστασίου της EvoBus (πρώην Otomarsan που εξαγοράστηκε από την MB και έχει σούπερ εγκαταστάσεις στο Χόσντερε της Ανατολικής Θράκης) μου έχουν πει ιστορίες που γράφονται εν μέρει ή θα ειπωθούν ύστερα από 20 χρόνια.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι οι Τούρκοι από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 εποφθαλμιούσαν τις υποδομές της ΒΙΑΜΑΞ. Όταν στις γραμμές παραγωγής του εργοστασίου στο Μανχάιμ της τότε Δυτικής Γερμανίας δεν ήξεραν τι σημαίνει «ρομποτικός αυτοματισμός», στη Λεωφόρο Αθηνών η ΒΙΑΜΑΞ είχε ρομποτάκια για κολλήσεις στις βάσεις που εφάρμοζαν το πλαίσιο με το αμάξωμα.

Φαίνεται πως τόσο οι μικροκομματισμοί, όσο και τα συντεχνιακά συμφέροντα απογοήτευσαν τον Φωστηρόπουλο, ο οποίος ως την τελευταία στιγμή ζητούσε εγγυήσεις από την τότε κυβέρνηση και τα σωματεία πως αφ” ενός θα επιτρέπονταν εξαγωγές οχημάτων και αφ” ετέρου δεν θα γίνονταν απεργίες ώστε να τηρηθούν χρονοδιαγράμματα παραδόσεων.

Δεν τηρήθηκε τίποτε. Οι υποκινούμενοι εργατοπατέρες καταδίκασαν το μέλλον όσων εργάζονταν σε αυτόν τον κερδοφόρο τομέα δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ. Έτσι βρήκαν την ευκαιρία οι Τούρκοι της Otomarsan ήρθαν με λεφτά μετρητοίς και σήκωσαν το εργοστάσιο σε χρόνο μηδέν.

Οι συνδικαλιστές που έκαναν τη «βρώμικη δουλειά» διορίστηκαν την άλλη ημέρα σε υπηρεσίες του Δημοσίου με άμεσες διαδικασίες που πέρασαν όλες από το γραφείο του τότε υφυπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως Ασημάκη Φωτήλα και με εποπτεία από τον Σάκη Πεπονή.


Η ΒΙΑΜΑΞ συνέχισε την εμπορική δραστηριότητά της με εισαγωγές λεωφορείων «Jonckheere» και επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη των αστικών λεωφορείων DAF «Den Oudsten» που προορίζονταν για τις ΣΕΠ και τελικά κατέληξαν στο Α/Σ Μπραχαμίου της ΕΘΕΛ.

Μάλιστα, όταν παρουσιάστηκαν τα DAF Den Oudsten στην αγορά το 1993 με τα σήματα της ΒΙΑΜΑΞ και τα χαρακτηριστικά κόκκινα ταμπελάκια από τις μήτρες γραμματοσειρών του εργοστασίου, πολλοί έλεγαν ότι «ο Φωστηρόπουλος ετοιμάζει τη μεγάλη επιστροφή».

Η πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, οι οικονομικοί πειραματισμοί που ακολούθησαν και η διαφαινόμενη από τότε εισδοχή της χώρας στο ΔΝΤ δεν επέτρεψαν στην οικογένεια Φωστηρόπουλου να κάνει κάτι δυναμικό στην αγορά.

Αντιθέτως, η εταιρεία πώλησε τα εμπορικά σήματα που διαχειριζόταν (JCB, DAF, Rover, κλπ.) στον Όμιλο Σφακιανάκη, συρρικνώθηκε και σήμερα φυτοζωεί για ιστορικούς λόγους ως εταιρεία συμβούλων.

Τι έγινε στην Τουρκία

Στην Τουρκία, το εργοστάσιο της Otomarsan με τα κούτσουρα των κρεοπωλείων, τους φούρνους με άμμο θαλάσσης και τις ματσόλες εξευρωπαΐστηκε με τα σπλάχνα της ΒΙΑΜΑΞ το 1984. Όταν το 2008 πήγα στα εγκαίνια του υπερσύγχρονου εργοστασίου στο Χόσντερε ντράπηκα όταν με έψαξε ο Τούρκος που έκλεισε τη συμφωνία με τον Φωστηρόπουλο και ήταν ο πρόεδρος της EvoBus Τουρκίας.

«Τώρα πια δεν αισθανόμαστε φτωχοί, πήγαμε πολλά βήματα μπροστά από εσάς αδελφέ μου Ρωμιέ», μου είπε κι απλώς ήμουν ο μόνος που έλαβα το προνόμιο να μιλήσω, να δειπνήσω και να δημοσιεύσω αποκλειστική του συνέντευξη απ” όλο το ευρωπαϊκό γκρουπ δημοσιογράφων που είχαμε προσκληθεί.

ΠΗΓΗ: apocalypsejohn

10 σχόλια:

  1. Τελικα για να καταλαβω...ολοι λενε για δημοκρατια,ολες η βιομηχανιες και βιοτεχνιες αγροτια επι χουντας ηταν ολα ανοιχτα (εζησα εκεινα τα χρονια)και επι δημοκρατιας εκλεισαν ολα και η χωρα δανειζεται καργα σε σημειο σημερα να ειναι η πατριδα μας με τις υπογραφες των προδοτων κατεστραμενοι με τον λαο της....μπορει να μου πει καποιος ποτε ηταν καλυτερα και αν ηταν κανονικο κρατος ποσοι απο τους σημερινους πολιτικους θα επρεπε να ειναι στην φυλακη;γιατι ολοι μιλανε για δημοκρατικα τοξα και αλλες τετοιες μαλακιες και ο κοσμος καθεται και τους ακουει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Δεν είναι στο 5%... Κάθε άλλο, είναι κυβέρνηση της χώρας...
      Μην μένεις στα ονόματα των κομμάτων, αλλά στα κεφάλια που τα διοικούν!

      Διαγραφή
  3. Είμαι ένας από τους πρώην εργαζόμενους της ΒΙΑΜΑΞ.Και όλα αυτά που διάβασα είναι σωστά . Ανεβενωντας στην εξουσία το ΠΑΣΟΚ το '81 με τους εργάτοπατερες του καθίκια του κερατά τα διέλυσαν όλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Που δούλευες εσύ παληκάρι σε ποιό τμήμα; Πές μου σε παρακαλώ ποιοί ήταν οι εργατοπατέρες που τα δυέλυσαν όλα όταν ανέβηκαν στη εξουσία; Αν πραγματικά δούλευες στη ΒΙΑΜΑΞ θα ήξερες οτι το σωματείο που ήταν στη βιαμάξ είχε για πρόεδρο τον βοηθό του προσωπάρχη τον τσουρέκα. Στο δέ κλαδικό σωματείο μόνον ένας Πασόκος ήταν πού και πού στη διοίκηση του σωματείου ο Ν. Γιαννόπουλος.

      Διαγραφή
    2. Που δούλευες εσύ παληκάρι σε ποιό τμήμα; Πές μου σε παρακαλώ ποιοί ήταν οι εργατοπατέρες που τα δυέλυσαν όλα όταν ανέβηκαν στη εξουσία; Αν πραγματικά δούλευες στη ΒΙΑΜΑΞ θα ήξερες οτι το σωματείο που ήταν στη βιαμάξ είχε για πρόεδρο τον βοηθό του προσωπάρχη τον τσουρέκα. Στο δέ κλαδικό σωματείο μόνον ένας Πασόκος ήταν πού και πού στη διοίκηση του σωματείου ο Ν. Γιαννόπουλος.

      Διαγραφή
    3. Φαίνεται τελικά εύκολο πράγμα να πετάς λάσπη σε ανθρώπους που νομίζεις οτι δέν μπορούν να σου απαντήσουν. Ο συγκεκριμένος κονδυλοφόρος πήρε την άποψη που βόλευε τους διευθύνοντες της ΒΙΑΜΑΞ και την εμφάνισε σαν γεγονός. Ούτε στιγμή δεν του πέρασε απ' το μυαλό να διασταυρώσει αυτές τις απόψεις, ίσως γιατί κι αυτόν το βόλευε αυτή η άποψη. Κρίμα γιαυτόν, γιατί ακόμα ζούν αυτοί που πραγματικά παρήγαγαν σ' αυτό το εργοστάσιο και θυμούνται.

      Διαγραφή
  4. ......ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΧΡΗΣΤΟΙ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ, ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΟΥ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΑΚΑΘΕΚΤΟΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΡΗΜΑΖΟΥΝ ΑΠΛΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΦΟΡΑ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΧΡΩΜΑ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Από το Blogger.